Oppdatert: 2015-11-13
Kodene brukes for visuelt materiale (både levende bilder og stillbilder), kombidokument og tredimensjonale gjenstander.
008/18-20 – Spilletid for film og videoopptak
Spilletid angis som heltall fra 1 til 999. Spilletid på under 3 siffer skal høyrejusteres og ubrukte posisjoner skal inneholde 0. Spilletid over 999 angis som 000.
Aktuelle koder
000 – Spilletiden er mer enn 999 minutter
001-999 – Spilletid i minutter
nnn – Ikke relevant (f.eks. om ressursen ikke er en video eller film)
— – Ukjent spilletid
||| – Ingen forsøk på å kode
Eksempel, hvis spilletiden er på 52 minutter:
008/18-20 052
300 ## $a1 filmspole (52 min.)
008/21 – Udefinert
Både # (blank) og | – Ingen forsøk på å kode er tillatt her.
008/22 – Målgruppe
Barne- og ungdomslitteratur skal ha koden: j – Juvenile. Alt annet får enten # (blank) eller | – Ingen forsøk på å kode.
008/23-27 – Udefinert
Både # (blank) og | – Ingen forsøk på å kode er tillatt her.
008/28 – Offentlig publikasjon
Her registreres en kode som angir om dokumentet er en offentlig publikasjon. Det finnes mange spesifikke koder, og bruken av disse på norsk materiale er under utredning.
Vi bruker koden: | – Ingen forsøk på å kode.
008/29 – Materialform
Bruk koden # (blank) hvis ingen andre passer. Elektroniske dokumenter som er tilgjengelige via et nett skal ha koden: o – Online. CD-ROM o.a. skal ha q – Elektronisk, direkte tilgang. BIBSYS-konsortiet bruker ikke felleskoden «s» for elektronisk.
Aktuelle koder
# – Ingen av de følgende
a – Mikrofilm
b – Mikrofiche
c – Mikro-opak
d – Storskrift
f – Braille
o – Online
q – Direkte elektronisk
r – Reproduksjon i ordinært trykk
s – Elektronisk (Brukes ikke)
| – Ingen forsøk på å kode
008/30-32 – Udefinert
Både # (blank) og | – Ingen forsøk på å kode er tillatt her.
008/33 – Materialtype
Aktuelle koder
a – Original kunst
b – Sett (en kombinasjon av deler fra to eller flere kategorier)
c – Reproduksjoner av kunst
d – Diorama (tredimensjonal modell av en scene skapt ved å plassere objekter foran en todimensjonal bakgrunn)
f – Filmstripe
g – Spill
i – Film
k – Grafikk
l – Teknisk tegning
m – Spillefilm
n – Diagrammer
o – Billed-/ord-/symbolkort
p – Objektglass
q – Modell
r – Realia, tredimensjonal gjenstand som ikke dekkes av andre koder
s – Lysbilde
t – Transparent
v – Videoopptak
w – Leketøy
z – Annet
| – Ingen forsøk på å kode
008/34 – Teknikk
Kode for å angi hvilken teknikk som er brukt for å skape bevegelse i filmer/videoopptak.
Aktuelle koder
a – Animasjon
c – Animasjon og levende bevegelse
l – Levende bevegelse
n – Ikke anvendbar (Brukes for annet enn film og video)
u – Ukjent
z – Annen teknikk
| – Ingen forsøk på å kode (Brukes hvis man ikke ønsker å angi teknikk)